Gerhard van Dijkhuizen en Colet Scheper van kunstonderneming hou2use.
Duurzame kunst
Gerhard van Dijkhuizen en Colet Scheper wonen en werken in een prettige, rustige wijk in Zuidwolde. Zij geven oud hout een nieuw leven door er kunst van te maken. Enkele jaren geleden werden ze geïnspireerd door een grote wereldkaart in 3D in een woonwinkel. Daar zeiden ze tegen elkaar: ‘Zoiets moeten we toch ook zelf kunnen maken van hout?’
Twee van hun eerste werkstukken waren de kaart van Drenthe op een triplex ondergrond en de skyline van New York op de deur van een hoge smalle kledingkast. Ze wilden al langere tijd samen iets beginnen en bedachten in november 2020 om van gebruikt hout kunst te gaan maken. Kunstonderneming “hou2use” was daarmee geboren. Sindsdien houden Gerhard en Colet hun ogen en oren open in hun zoektocht naar afvalhout om kunst mee te maken.
Colet: 'Wij hechten sterk aan duurzaamheid, we zouden geen dure plank willen gebruiken waar een boom voor gekapt is. Daarom werken wij samen met een schildersbedrijf en gebruiken bij voorkeur hun verfresten. Het is ook een metafoor van ons leven. We hebben allebei best veel meegemaakt en zijn altijd weer opgekrabbeld. Dat zie je terug in ons werk: iets wat afgedankt was krijgt een mooie nieuwe bestemming. We vergroten foto’s uit door ze te schilderen op hout. Wat wij maken, is heel breed. Van huisdieren tot portretten, iemands auto of huis; het kan allemaal. Objecten die we op voorraad maken, zijn onder meer topsporters, politici, muzikanten of mensen die in het nieuws zijn.'
Gerhard heeft een voorkeur voor een grafische benadering en abstract werk. Hij is een groot fan van PEC Zwolle en in het bijzonder van Bram van Polen. Hij was een van de eerste sporters die hij heeft geschilderd op een object van vier tafelpoten. Colet schildert vaak dieren en werkt meer gedetaileerd.
Het liefst maken ze kunst in opdracht. Als iemand een specifieke foto heeft, dan werken zij dat creatief om naar een kunstwerk met persoonlijke meerwaarde.
Gerhard: 'Een van onze laatste werken is geschilderd op drie vloerpanelen van grijs hout. We zagen in het grijs een overeenkomst met de huid van een Afrikaanse olifant, dat deel ga je dus niet schilderen maar vullen we in dit geval aan met de contouren van het dier op een achtergrond van Afrikaanse kleuren. Wat je niet schildert, krijgt juist de aandacht en komt naar voren. Het is omgekeerde kunst. We kunnen met het thema schilderen op gebruikt hout veel kanten op. We geven workshops aan jong en oud en organiseren teambuildingactiviteiten aan bedrijven om samen een kunstwerk te maken.'